THE LANCET

Volume 346, Number 8989:1503

EDITORIAL

SIDS theory: from hype to reality

There are few more emotive topics than cot death. For
example, about 1 in 1400 babies in the UK die from sudden
infant death syndrome (SIDS). Parents of children who die
from SIDS not only have to tope with grief but also face guilt
and recrimination when thinking that they might have been
able to avoid the tragedy. Worse, they may face accusations
from relatives and friends, or even police investigation. The
introduction of "Back to sleep" campaigns for babies was
followed by reduction in the incidence of SIDS in those
countries that adopted the strategy of educating parents not to
let their babies sleep prone. The frequency was
approximately halved in the UK in 1992, where campaigns
started in autumn, 1991.

In 1989 rumblings began of a possible new cause of
SIDS and, in March, 1990, an independent consulting
chemist, Barry Richardson, reported in this journal finding a
fungus, Scopulariopsis brevicaulis, in mattresses associated
with SIDS cases. The claim was that incubation of infected
materials generated toxic trihydride gases: stibine from
antimony trioxide added as a fire retardant, phosphine from
phosphate plasticisers, and arsine from the preservative
10,10'- oxybisphenoxyarsine or from arsenical impurities in
antimony trioxide. The UK Department of Health asked a
clinical Pharmacologist, the late Paul Turner, to head an
expert group study the findings. The 1991 Turner report
found no evidente that mattresses generated toxic gases.

That might have been that, except for two UK television
broadcasts in late 1994 (Nov 17 and Dec 1) by the
investigative journalist Roger Cook which reopened the
toxic-gas theory of cot death. The Cook Report put the toxic-
gas hypothesis back in the frame, since Cook described
findings that reported the presence of antimony in tissues
from SIDS cases. Other media could not resist the story
("Panic over cot death claim" and "Parents panic after TV
report” were typical headlines). The government's chief
medical officer responded by asking Lady Sylvia Limerick to

lead another committee to review Turner's and subsequent
findings.

A study commisioned by the group is reported in this
issue, along with a letter from another team (pages 1516 and
1557). Warnock et al replicated Richardson's experiments
with his cooperation and observations, but with the addition
of physicochemical analysis. Samples of polyvinylchloride
mattress covers linked to SIDS cases were obtained from
Richardson, as were similar samples from a UK cot-death
charity (Foundation for die Study of Infant Deaths), and
incubated on nutrient media. Microorganisms grew, but they
were species of Bacillus, common environmental bacteria,
not S brevicaulis. Chemical indicator papers added to the
culture dishes (as in Richardson's original work) did change
colour, but in die presence and absente of mattress samples.
Analysis showed that the test-paper deposits were not
antimony, phosphorus, or arsenic. Sulphur generatet by the
bacteria is the likely cause of the colour change.

Richardson tested his hypothesis within the limits of
his resources. He is also to be commended for his
cooperation with Limericks expert group. Yet he appears
fixated on his theory; earlier this year, he said in this journal
that other SIDS precautions "will become irrelevant when the
critical elements have been eliminated from cot mattresses".
An overzealous proponent of a pet theory and a media
crusader do not make a good pairing. The media do have a
role in driving public opinion and reaction but, especially in
science reporting, they must be responsible and reasonable in
their interpretations. The public also demands and gets a
more science oriented media, and has a right to know about
potentially hazardous manufacturing practices. Sadly the
fault seems to lie with those journalists who let their
enthusiasm for a sensational story overshadow cautious and
careful reporting.

The Lancet

Vol 346 * December 9, 1995



	Page 1

